MEDITERRANEAN NORDIC



CONCRETE WALLS IN A WONDERFUL INDUSTRIAL LOFT








Via vosgesparis. Photography by Renee Arns.

I love concrete's roughness. As a finishing material is very common in civil architecture, although not so usual in residential one. There is a tendency towards painting or covering it with plasterboard panels out of fear of creating not enough cozy homes. Nevertheless, projects like this one make clear that concrete can be left in plain sight without turning the design into cold or insensitive. The key to me is to find the balance with the rest of materials. In this loft in Eindhoven, work of the designer Renee Arns, the fineness of flooring, walls and ceilings' finishing that live together with concrete softens the mix, giving a brightness and refinement that work perfectly well with the massive almost tumbledown walls, full of patches and imperfections.

Decorations are conspicious by their absence. The few pieces of furniture and decor are true relics that hand over the preminent role to exposed concrete walls. All the monochromatic design has a clear industrial touch, from the living table, at which are sat some the most relevant exponents of modern design such as Charles and Ray Eames or Xavier Pauchard, to the tiny rusty clock on the desk. A design where colour is not needed to fill the entire place with shades. Just wonderful!

-

Me encanta la rudeza del hormigón. Como material de acabado es muy habitual en arquitectura pública, aunque no tanto en residencial. Se tiende a pintarlo u ocultarlo con paneles de cartón-yeso por miedo a crear ambientes poco hogareños. Sin embargo, proyectos como éste ponen de manifiesto que se puede dejar el hormigón a la vista en viviendas sin que el diseño peque de frío o insensible. La clave para mí está en encontrar el equilibrio con el resto de materiales. En este loft de Eindhoven, obra de la diseñadora Renee Arns, la delicadeza de los acabados de suelos, muros y techos que conviven con el hormigón suaviza la mezcla, aportando una luminosidad y refinamiento que funcionan de maravilla con los muros masivos casi ruinosos, llenos de parches e imperfecciones.

La decoración brilla por su ausencia. Los pocos muebles y objetos decorativos son auténticas reliquias que ceden el protagonismo absoluto a los muros de hormigón visto. Todo el monocromático diseño tiene un aire industrial claro, desde la mesa de comedor, a la que se sientan unos cuantos clásicos del diseño moderno como Charles y Ray Eames o Xavier Pauchard, hasta el pequeño reloj del escritorio, oxidado e incluso en desuso. Un diseño en el que no hace falta color para llenar de matices el espacio. ¡Maravilloso!

No hay comentarios :

Publicar un comentario